Mappning av styrsystem
Vi erbjuder mappning, dvs justering och kalibrering av styrsystem på vår bromsbänk (rullande landsväg).
Bänken är en 2WD Land & Sea Dynomite med broms. Vi kan köra de flesta framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar men även fyrhjulsdrivna som går att köra på ena hjulaxeln, tex Nissan Skyline GT-R där man enkelt kör utan framkardanen under mappningen. På R32 GT-R räcker det att vi drar ut en säkring då den inte har någon förspänning på lamellpaketet i fördelaren.
Under 2021 byggde vi en ny lokal som är ämnad för just bromsbänken.
Vi har optimal ventilation med två stycken 4.5m breda portar och en 2.5m port vilket gör ventilationen är så god den kan bli.
När man pressar en bil till det yttersta blir det enorm värmeutveckling och denna värme är viktig att bli av med, annars riskerar man onödiga haverier. Vi har fläktar som är ämnade för just dynokörning.

Så här funkar det
- Ni tar kontakt för att boka en tid. I detta tillfälle ber vi er att skriva så mycket ni vet om bilen och motorn så att vi kan bilda oss en uppfattning och läsa på om det behövs.
Exempel:
Bil: Nissan Skyline R32 GT-R
Styrsystem: Link G4+ Plug in
Bredbandslambda: Ja, Innovate, inkopplat till Linket
EGT: 1st i det främre grenröret
Turbo: Twin turbo Garrett GT2560R
Spridare: SARD 700cc
Bränsle: Bensin
Motor: Smidd maskin, byggd av JapTuning med ARP bult och ståltoppackning mm
Kylare: Mishimoto med original viskofläkt
Oljekylare: JapTuning 24 raders oljekylarkit
Tändstift: HKS M40
Tändspolar: Bremi VAG spolar
Koppling: Xtreme Clutch Twin 230mm
Växellåda/Bakaxel: Original - Väl på plats får ni ett dokument som ska läsas igenom och signeras. Vi tar inte ansvar för eventuella haverier.
- Bilen kontrolleras för läckage, körs upp på rullen och spänns fast. Vid fastspänning på låga bilar kan vi behöva spänna igenom framfälgarna. Om fälgarna har original lack eller är pulverlackade brukar det inte vara några problem men på våtlackade fälgar kommer färgen att ta skada av spännbanden. Vi kan eventuellt låna ut framhjul vid behov
- Grundinställningar kontrolleras, är tändningen synkad osv?
- Vi kopplar upp givare till bänken och synkar bilens hastighet med bromsbänken
- Körningen påbörjas och kalibreringen (mappningen) görs. Hela låglasten körs med statisk broms för att mappa alla celler i mapparna och i realtid se vart motorn ger mest effekt
- Bilen levereras med effektpapper
Styrsystem
Om du har något annat styrsystem än de som är listade nedan, kontakta oss
- AEM
- Autronic
- Apexi Power FC
- DTA (ej DOS baserade)
- ECU MASTER
- Haltech
- Link
- MaxxECU
- Nira i3/i3+
- Nistune
- Vipec
- Emtron
Vi hjälper även till att justera förgasare och har erfarenhet av bl.a. Edelbrock. Givetvis kan vi även guida dig för att justera mekanisk insprutning
Vid trimning med ECUtek erbjuder vi även kontroll i bromsbänken om trimfilen är "färdigköpt"
Vi har ECUtek master licens till 370Z så dessa kan vi mappa och göra ändringar på i realtid
Vi kan även guida dig som vill mappa själv
Priser
- Mappning, per timme: 1800:-
- Effektmätning: 2500:-
*Effektmätning är inkl rådgivning och mätning av diverse parametrar som lambda, laddtryck, knackningar mm
Alla priser är inkl moms.
Om du vill hyra bromsbänken för att mappa själv, vänligen kontakta oss.
Checklista inför mappning
- Kontrollera dina däck. Ej dubbdäck eller drag-slicks då drag-slicksen blir väldigt varma under långa mappningsdagar. Vissa bilar körs i över 300km/h så kontrollera att dina däck klarar höga hastigheter
- Ta med låshylsa/nyckel om ni har fälglås.
- Kontrollera mönsterdjup och hjulinställning
- Kontrollera att det inte finns några bränsle, olje eller luftläckage, kontrollera detta minst 2 gånger.
- Kontrollera tändningen med stroboskop, så att 15 grader i sprutet är 15 grader på vevaxeln!
- Vid justering av kamaxlar bör ni veta hur mycket justering som tillåts av kolvar/ventiluttag osv för att undvika haveri.
- Se till att ha full tank med det bränsle ni vill ha mappat på.
- Motorn bör starta även om den går dåligt pga att den inte är mappad. Är motorn ej uppstartad tar vi in er bil i verkstan för att varmköra och kontrollera läckage.
- Motorn bör inte ha några värmeproblem dvs kylsystem luftat och klart.
- Om bilen är överladdad så trycktesta systemet så inte några läckage finns och så att tryckrör sitter kvar. Små läckage runt spjällaxlar kan förekomma beroende på kvalitet av dessa och är försumbart. Läckande dumpventiler och wastegates som inte fungerar är vanligt. Välj komponenter av hög kvalitet för att minimera risken för läckage och för att maximera körbarhet och hållbarhet
- Om ni har ett styrsystem som ej har lambda direkt i sprutet så bör lambda uttag finnas på avgassystemet för att kunna logga detta i bromsbänkens dator. Vi kan även montera detta på plats men ni bör säga till om detta isåfall så tid avsätts för det. Det går även att mäta i ändrören på avgassystemet med mätrör, men att ha lambdasonden i avgasystemet är det vi rekommenderar.
- Om ni vill att vi ska mäta avgastemperatur så ska ni ha en 1/8" NPT hylsa svetsat på grenröret. Då kan vi koppla in våra givare till bänken. Detta är speciellt viktigt om ni vill köra på bensin och motorn är överladdad.
Villkor för körning i bromsbänk hos oss
- All dynokörning samt vistelse i våra lokaler sker helt på egen risk. Vi tar inget ansvar för fordon/person skador som kan inträffa på varken hårdvara (bil/motor/drivlina) eller person genom att vistas i vår lokal för mappning och effektmätning.
- Skador eller saneringar på vår utrustning till följd av haveri på exempelvis drivlina debiteras.
- Innan vi börjar köra kommer ni få ett avtal som ska läsas igenom och signeras där vi frånskriver oss allt ansvar till följd av eventuellt haveri