Köpvillkor & Köpinformation
JapTuning AB är till största delen ett postorderföretag. 90% av vår omsättning är försäljning av delar via internet.
Ni beställer delar genom att registrera er som användare och lägga till de delar ni vill ha i varukorgen.
Finns inte delen ni söker så maila info@japtuning.se så gör vi allt vi kan för att skaffa fram den!
Vi tillämpar garanti enligt svensk lag. Vi erbjuder inte öppet köp på våra produkter.
För ordrar över 10.000:- kräver vi förskottsbetalning om inte annat avtalats.
För ordrar utanför sverige kräver vi förskottsbetalning på hela beloppet via banköverföring till vårt konto.
Tillämplighet
Dessa köpevillkor är tillämpliga i de fall svensk lag eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen och för företag gäller köplagen. Köplagen är, till skillnad från konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.
Priser
Samtliga priser på hemsidan är inkl. moms. Kostnad för frakt enligt webshoppens uträkning tillkommer. Denna uträkning är viktbaserad och ibland kan det hända att vi måste ändra fraktsätt om volymen överskrider vad vi får lov att frakta med det valda fraktsättet. I detta fall blir du kontaktad.
Vi reserverar oss för prisändringar i form av valutaändringar, leverantörs prishöjningar eller liknande efter din beställning. Om sådan situation inträffar kommer du att underrättas av JapTuning om det nya priset. Du har då rätt att avbeställa varan.
Order
En order är bindande och i de fall vi inte har möjlighet att gå in och radera en order innan den skickats kommer kund bli debiterad för fraktkostnaden och administrativavgift.
Leverans
Våra varor levereras omonterade viss montering krävs.
Din order skickas med DHL om du väljer detta som fraktsätt. Varor under 20kg levereras till ett utlämningsställe (mack eller närbutik). Om det inte finns något utlämningsställe i närheten av dig skickas varan direkt hem till dig. (I vissa fall kan det vara annat som orsakar att du får hemleverans). Det är då viktigt att du finns på plats för att ta emot din vara. Är du inte hemma får du hämta varan på DHL:s utlämningsställe (kan i vissa fall vara flera mil bort). Vi bekostar inte en extra utkörning.
Varor över 20kg levereras hem till dig eller till avtalad adress (ditt arbete eller liknande) och du omfattas av det ovanstående. För att slippa extra kostnader i samband med leverans uppmanar vi dig att hålla koll på din leverans.
Obs! Vi levererar inte varor till box adress!
Vid ej uthämtad beställning debiterar vi för tur samt returfrakt + administrativ avgift på 300kr.
Reklamationer
Vid reklamation tar du kontakt med oss via email, info@japtuning.se
Vi hanterar ärendet så fort vi kan. Om returen är beviljad skickar vi en returfraktsedel till dig. Vid retur ska varan packas i originalemballage. Om originalemballaget saknas kan varan packas i ett motsvarande emballage med samma mått och hållfastighet som originalet. Observera att eventuella transportskador inte bekostas om varan skickats i ett annat emballage än original. Om reklamationen inte visar sig vara garanti får du som kund bekosta tur samt returfrakt.
JapTuning AB står inte för demontering samt monteringsavgifter.
Transportskador
Ska omedelbart anmälas till chauffören samt rapporteras till DHL på telefon 0771-345345. När du har fått ett skadenummer av DHL tar du kontakt med oss via mejl.
Returer
Vi följer distanshandelslagen, men vi erbjuder inte öppet köp på våra produkter.
Vi löser inte ut varor som skickas mot postförskott / efterkrav.
En återbetalning sker efter godkänd retur inom 30 dagar.
Obs! Returavgift för eventuell värdeminskning kan tas ut på din retur.
Skada
JapTuning AB ansvarar ej för skada eller följdskada som den levererade varan orsakar på person eller egendom. JapTuning AB uppmanar alla kunder att låta kunnigt yrkesfolk installera produkterna vi säljer.
Vi friskriver oss alla former av skador som kan uppkomma på fordon, person eller annat i samband med montage eller användande, samt eventuell negativ inverkan på fordonets säkerhet, köregenskaper eller garantiomfattning. Kontakta oss alltid om tveksamhet finns.
När det gäller registrerade gatbilar så avsäger vi oss allt ansvar vad man enligt lag och enligt svensk bilprovning för använda på sin bil.
Leveranstid
Normalt sett inom 1 vecka om varan finns i lager. Annars kan det ta allt från 2-4 veckor eller mer, men det varierar mycket så kontakta oss gärna och hör efter.
Vi friskriver oss får förseningar mm som pga speditör eller annan ligger utom vår kontroll
Garantier
Våra produkter har 1-års garanti mot fabrikationsfel.
Garantin täcker inte:
Fel/skador uppkomna p.g.a. handhavandefel, oaktsamhet, skada, bristfällig/felaktigt utförd service, förslitningsdelar som t.ex. däck, batteri, bromsdelar, drivrem, lager/bussningar/tätningar, lampor etc. Garantin täcker heller inte karosseriplast eller korrosion (om inte skadan fanns redan vid leverans).
Alla garantier börjar gälla samma datum som varan köps (kvittodatum)
Åldersgräns
Vid beställningar i webshoppen ska du vara minst 16 år enligt konsumentverkets riktlinjer. Observera att alla beställningar från kunder under 16 år ska styrkas av målsman.
Falska ordrar
Alla obetalda beställningar som inte avbeställs inom 5 dagar klassas som en falsk order. Görs detta upprepade gånger riskerar kunden att debiteras med 300kr i hanteringsavgift.
Integritetspolicy, GDPR
Alla personuppgifter som du lämnar till JapTuning AB behandlas med största respekt. Vi lämnar inte vidare uppgifter till tredje part. De uppgifter du lämnar till oss sparas för att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser gällande garantier och kundservice. Du väljer själv om du vill ta del av våra nyhetsutskick. För avregistrering klickar du enkelt ur nyhetsbrev i din profil. I den nya dataskyddsförordningen ingår att du som kund har rätt att bli glömd. För att få dina personuppgifter borttagna meddela info@japtuning.se. Om du som kund väljer att bli borttagen innan din garantitid har löpt ut vill vi uppmärksamma dig på att det kan försvåra hanteringen av garantiärenden.
Force Majeure
JapTuning AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. För att ta reda på mer information om vad som gäller vid en situation som nämns ovan, kontakta oss på info@japtuning.se
Bilder från JapTuning får ej användas för kommersiellt bruk.
Copyright © JapTuning AB 2018
Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Frakt & Returer
Vi erbjuder frakt med DHL och Posten och Vi skickar till hela världen.
Vid utcheckning kan ni välja om ni vill förskottsbetala med Swish eller om ni önskar att vi skickar mot efterkrav, dvs ni betaler när ni hämtar paketen eller vid levereras (gäller paket). För belopp över 10.000:- inkl moms ändras ordern till förskottsbetalning, dvs full förskottsbetalning till vårt Bank-Giro.
Ni som beställer för över 10 000:- kommer att få ett mail med uppgifter hur ni gör till väga med betalningen. Alla beställningar är bindande.
DHL Service point innebär att ni hämtar ert paket på ett DHL utlämningsställe (tex pressbyrån, lokal kiosk eller liknande) nära där ni bor. SMS notifiering.
DHL Paket innebär leverans på dagtid. Någon måste vara anträffbar på adressen under dagtid för att ni ska kunna välja Paket tjänsten. DHL ringer inte före leverans.
Service point innebär att ni betalar på DHL utlämningsställe eller till DHL leverantören när ni hämtar paketen (eller när paketen levereras till er - gäller DHL Paket). Efterkravstjänsten kostar 106:- utöver fraktpriset
Vi erbjuder även brevfrakt. Detta innebär att brevet skickas med frimärke och är då ej spårbart. För ej levererat brev ansvaras ej utan det är på er risk om ni väljer detta fraktalternativ. Vi rekommenderar spårbart med Servicepoint.
Returer: Före en leverans skickas tillbaka måste detta vara avtalat med JapTuning. Vi erbjuder inte öppet köp på våra delar.