TH Garage Oljepumpdrivning RB26/25

1 675 kr

THs oljepumpsdrivning är utvecklad för att avnändas på vevaxlar med den smala oljepumpsdrivningen från fabrik.

De flesta tidiga RB motorer har en smal oljepumpsdrivning som bara ligger emot ca 4mm av oljepumpsdrevet. Detta är en stor nackdel då slitaget ökar väldigt mycket på pumpen och vevaxeldrivningen. Att en RB oljepump spricker i dreven är inte bara ett tecken på klent material utan utmattningsprocessen snabbas även på om vevaxlen bara driver på en liten del av oljepumpen.

Om man uppgraderar oljepump till en högflödespump blir problemet ännu värre då den nya pumpen är ”trögare” att dra runt efterssom den flödar mer. Om man ligger på höga varv (tex bankörning) och gasar och släpper gasen mycket så blir belastningen på pumpdrivningen stor. Har man den smala drivningen som alla RB25 motorer och de tidiga RB26 motorerna har så riskerar man såsmåningom att dreven spräcks i pumpen. Om oljepumpsdreven spricker faller oljetrycket sedan är motorras ett faktum. Lösningen på detta är en bredare oljepumpsdrivning.

Vid installation svarvar ni bort orginal klackarna och pressar över denna hylsan som också fästes med 2st stoppskruvar. TH Garage oljepumpsdrivning är ännu bredare än Nissans nyare vevaxeldrivning för att driva oljepumpen över hela anläggningsytan som pumpen har. På så vis minimeras slitaget.

Denna oljepumpsdrivning har samma mått som Nittos hylsa men är tillverkad i ett ännu mer hållfast material.

Beställningsvara, leveranstid mellan 2-30 dagar.

Mer information

Vikt0.4 kg