Mitsubishi 4G63 Balansborttagningskit

1 220 kr

Genom att ta bort balansaxlarna minskar motorns rörliga massa och detta ger motorn en lite rappare karaktär. Detta kit är från Mitsubishi och innehåller allt du behöver för att plocka bort balansaxlarna på din 4G63 motor

Vid installation av balansborttagningskitet är det viktigt att tänka på att de nya lagerna som medföljer ska monteras för att blockera oljehålen.

Börja med att knacka ur de gamla lagerna, somliga använder hylsor till detta jobb.
När dom är borta på motorns högra sida, sett från oljepumps-sidan, så kan ni montera de nya lagerna. Börja med det innersta först. Montera lagerna så att original oljehål i blocket blir blockerade.
Om lagerna skulle monteras så som original sitter kommer oljan att tryckas ut genom hålen och ni får inget oljetryck.

Efter de två lagerna är monterade och hålen i blocket blockerade kan ni gå vidare till arbetet som följer på oljepumpen. Här börjar ni med att demontera stjärnskruvarna och bultarna som håller locket till oljepumpsdreven. När detta är loss kan ni demontera balansaxeln. Installera den korta ”hub” axeln, montera denna med en M8 insexskruv eller liknande och fäst med loctite.
Det andra hålet i oljepumpen till den vänstra balansaxeln, sett från oljepumpens sida, dvs den under insuget, demonteras också. Här ska det svarta locket monteras.
Börja med att demontera packboxen, denna dras enkelt ut med en flat skruvmejsel (bänd ut packboxen)
Montera det svarta locket med motorsilikon. När ni tryckt in det rekommenderar vi att säkra det genom att slå med en dorn eller liknande på aluminiumkanten så att locket verkligen säkras fast. Vi brukar knacka med 45 graders mellanrum, dvs 8st jack.

Nu kan nu återmontera oljepumpen. Var noga med att inga spån finns i blocket efter att ni bytt balansaxellagerna. Lycka till!

I lager

Mer information

Vikt0.4 kg