Xtreme Clutch tillverkas i Australien och används flitigt av både gatåkare och inom motorsport. Kopplingskitten är indelade i olika modeller. För att reda ut begreppen beskrivs de nedan.
Single plate
Single plate innebär en “vanlig” koppling med enkellamell (singellamell)
Dessa kopplingar finns i en rad olika modeller. Passar original svänghjul (eller ersättningssvänhjul). Dessa kit har olika hårda tryckplattor som pressar olika hårt mot lamellen samt olika material i lamellerna. En tryckplatta som pressar hårt mot lamellen innebär att kopplingen står emot mycket kraft. Nackdelen blir att kopplingspedalen blir tungtrampad.

Organisk lamell
Organisk koppling är motsvarande original, fast där tryckplattan är något starkare vilket gör att kopplingskittet orkar mer med effekt än en originalkoppling. Organiska lameller är lätta att åka med. Det hugger inte när man slirar på kopplingen och kör iväg.
Nackdelen med en organisk lamell är att den inte tål lika mycket värme som tex en keramisk eller kolfiberlamell.

Keramisk lamell
En keramisk lamell, även kallad sinter har ett keramiskt material och ofta ”puckar” på lamellen där materialer sitter.
Det keramiska materialet greppar mycket bättre än organiskt och tål värme väldigt mycket bättre.

Kolfiber lamell
Kolfiber är nästa material som har båda egenskaperna av organisk och keramisk plus en extrem värmetålighet och livslängd.
Nästa grej att reda ut är fjädrade eller ofjädrade lameller. En ofjädrad lamell innebär ett nav på lamellen som är helt stumt. Detta gör att när man står stilla med sin bil och ska köra iväg så hugger det lättare. Kopplingen blir känsligare att köra med.
På en fjädrad lamell vrider sig navet och fjädrar emot lite när man kör iväg vilket gör att det blir lite mjukare övergång vid dragläget.
Ojfädrad Fjädrad
Twin plate
En Twin Plate koppling är en koppling som har ett speciellt svänghjul som är anpassat till de dubbla lameller och mellanskiva samt tryckplatta som skall höra till.

Med dubbla lameller ökar anläggningsytan. Värmen får en större yta att tas upp på, och friktionen ökar vilket gör att en Twin Plate koppling står emot väldigt mycket effekt och kan användas till de mest extrema körstilar som tex drifting och dragrace.
Twin plate erbjuds också med olika material, och även som fjädrade.
Xtreme Clutch har tre storlekar på Twin Plate kopplingar.
- 184mm (7.25”) är den minsta kopplingen. En liten och lätt koppling som lämpar sig till bankörning och dragrace. Dessa kopplingar står emot mycket stryk men eftersom kopplingen och svänghjulet är litet och väger lite blir också dragläget svårare och man behöver i regel högt startvarv för att komma iväg.
- 200mm twin plate är den storlek som många japanska tillverkare erbjuder. Dessa har i regel lite mer vikt i svänghjulet och står emot mycket stryk
- 230mm twin plate är den storlek som vi rekommenderar till drifting, gatbilar och effektmonster (om den erbjuds till din bilmodell).
230mm kopplingen har så pass stor yta att ta upp värmen och rörelseenergin på att även en solid keramisk koppling är väldigt lätt att köra med. Det beror dels på svänghjulets vikt men även på att ytan och massan är större än de vanliga mindre twin plate som finns på marknaden.
Även för effektstarka gatbilar som kör stillastående starter rekommenderas ofjädrad sinter 230mm. De är väldigt lättkörda och där är ett förhållandevis långt och lätt dragläge. För bankörning, dragrace, drifting rekommenderas ofjädrad. Har du en ren gatbil där du inte tänkt köra mycket dragrace rekommenderas en organisk fjädrad 230mm twin plate. Den blir extremt lättkörd.
Ett kopplingskit till din bil hittar du under bilspecifikt. Tveka inte att kontakta oss, vi är experter på området.
*Xtremes kopplingar levereras i regel med centreringsdon, urtrampningslager och pilotlager.
*På de bilar där det krävs ingår ombyggnadsdelar till hydrauliskt urtampningslager (inkluderas), dvs kompletta kit.