
Lustgas ger din motor mycket effekt för lite pengar.
I detta inlägg reder vi ut begreppen och skapar förståelse för viktiga parametrar att hålla reda på.
Hur fungerar ett lustgassystem (N2O)?
Kväveoxid (lustgas) sprutas in i insugningsröret för att öka effekten. Oftast monteras nozzeln efter luftmassemätaren på röret till spjällhuset. Även om gasen i sig inte är explosiv så levererar den mer syre än atmosfärisk luft genom att expandera när den släpps ut.
Detta gör att motorn kan förbränna mer bränsle och luft. Eftersom dessutom dikväveoxid lagras som en vätska bidrar avdunstning av flytande dikväveoxid i insugningsröret till en väldigt kall insugningstemperatur. Detta kan minska detonation (spikningar), samt öka motorns effekt.
Det primära med lustgas är att få in mer syre, precis som vid överladdning.
Det är därför man också måste tillsätta mer bränsle, och det är receptet på mer effekt.
När man sprutar in lustgas och mer bränsle i motorn kommer effekten att öka avsevärt och det sker direkt. Även vridmomentet ökar och det är därför vi rekommenderar att man är sparsam med lustgas på lägre varv, tex under 3000 varv på en originalmotor.
Torrt eller vått lustgassystem
Begreppen dry system och wet system grundar sig i om lustgasen blandas med bränsle eller ej vid införseln av lustgasen.
Ett torrsystem sprutar endast in lustgas, och bensin eller E85 tillsätts av motorns spridare.
Detta kan programmeras med moderna styrsystem så att spridarnas öppningstider förlängs när lustgasen är aktiv. De flesta eftermaknadssprut har funktioner för detta.
Ett våtsystem innebär att lustgas blandas i en ”nozzle” tillsammans med bränsle.
Olika munstycken bestyckar blandningen mellan lustgas och bränsle för att få en optimal blandning.
Blandningen mäts i avgaserna av en bredbandslambda som berättar hur mager eller fet blandningen är.
Med detta system krävs därför inget eftermaknadssprut (upp till en viss effektgräns).
Lustgasen sprutas in genom jets (munstycken)
Dessa finns i olika storlekar beroende på hur mycket gas man vill köra in i motorn.
Mer gas blir mer effekt. Viktigt är att även ge bränsle.
Det som påverkar mängden gas som kommer in i motorn är även trycket i flaskan. Optimalt flasktryck är 950-1050 PSI.
För att nå detta tryck bör flaskan värmas.
Optimal flasktemperatur är 32-37 grader C. Eftersom gasen är kall kommer flaskan snabbt kylas av när gas lämnar flaskan.
Kör man en repa med lustgas och direkt vill gå på med nästa finns risk att trycket i flaskan är lägre än rekommenderat om man inte har flaskvärmare. Det som händer om trycket är för lågt är att lustgasmängden är mindre än beräknat och motorn kommer gå fetare då mängden bränsle kvarstår som tidigare men lustgasen är mindre pga det lägre flasktrycket.
Vi rekommenderar därför flaskvärmare och en mätare som berättar vad trycket i flaskan ligger på.
En elektrisk mätare med automatisk styrning av flaskvärmare rekommenderas.
Flasköppnare finns även automatiska om flaskan sitter olägligt eller om man smidigt vill kunna öppna eller stänga flaskan med ett knapptryck.
Purge system

Även om purge systemet (rensningssystemet) är det som många lägger märke till har det ett syfte. Lustgasreningen gör att du kan få ut lite luft ur slangarna som finns där på grund av brist på användning av lustgassystemet. Genom att ”purgea” så primear man upp systemet med lustgas. Slangarna fram till motorn fylls och en ventil släpper ut lustgasen så det pyser kraftigt!
Purgen kan skjutas ut från vart du vill, det är bara en slang som man placerar där man vill att gasen ska spruta ut.
Detta fångar allas uppmärksamhet!
Det finns även Purge kit att köpa för er som bara vill showa!
Säkerhet kring användning av lustgas
En viktig del är att lustgasen bara aktiveras under fullgas.
Därför ska en TPS switch monteras, dvs spjällägesgivar switch. Den berättar för systemet när gaspedalen är i botten och lustgasen kan aktiveras.
Nästa viktiga tillbehör är RPM Window switch.
Detta innebär att man har ett fönster eller område där gasen är aktiv. Förslagsvis 3000-6500 varv om varvstoppet är på 7000 varv. Man vill inte spruta in lustgas och bränsle när motorn går på varvstopp och inte tänder. Risken blir då att det exploderar i insuget.
En annan viktig sak är bränsletrycksgivare & fuel pressure switch. Skulle bränsletrycket sjunka så avbryts genast tillförseln av lustgas för att inte motorn ska gå för magert (med risk för haveri)
Tändstift bör man byta till kallare variant.
Minst ett steg kallare än original. Detta gäller generellt även överladdade sugmotorer eller om man på annat vis ökar cylindertrycket (förbränningen)
Justering av tändningen
När du använder lustgas finns det en tumregel att för varje 50 hk-shot du använder ska du fördröja din tändning med 1,5-2,0 grader. Varje bil är annorlunda beroende på hur tändmappen ser ut.
Alla trimningar med lustgas över 100 hk -shot kommer att kräva lite justering av tändvinkeln.
Detta kan göras på olika sätt beroende på bilmodell. Allt från grundinställning som då justerar hela mappen (tex justering av kamaxelgivare) till individuell mappning av tändmappen.
Montering av lustgasflaska
Det är viktigt att montera din lustgasflaska på grund av utformningen av uppsamlingsröret i flaskan. Röret i flaskan är anslutet till ventilen på toppen och går ner i flaskan och böjer sig bort från etiketten. Det korrekta sättet att montera flaskan på är antingen att montera flaskan rakt upp med ventilen högst upp, eller att montera den med fästena så ventilen är riktad mot framsidan av bilen. Utloppsventilen ska vara vänd nedåt. Flaska som ligger ner ska sitta i en liten vinkel, ca 10-30 grader.
Nitrousflaskan kan enkelt tas ut ur bilen när den ska fyllas. De flesta flaskor är 10 pund och rymmer 6-10 fulla 402m repor. Ju större flaskan är, desto mer gas rymmer den. Vi på JapTuning fyller lustgas flaskor, se mer under tjänster
Avslutningsvis vill vi påminna om att lustgas inte dödar motorer.
Folk som inte vet hur lustgas ska användas dödar motorer.
Lustgas är ett mycket prisvärt och enkelt sätt att få ut mycket effekt.
Det lämpar sig främst till dig som vill ha mer effekt vid vissa tillfällen, tex vid omkörning, vid drag race eller när du är på motorvägen och ska gasa på.
Lustgas är en smidig och ett relativt lätt ingrepp för sugmotorer att få ut 50,75,100 eller 150hk extra.
Vi utför även installationer och kalibrering på vår bromsbänk.